dimarts, 21 d’octubre del 2014

EL ROL DEL PROFESSORAT: DE FAR A GUIA

En una aula tradicional el professor és l'amo del coneixement i el model a seguir. El seu principal rol consisteix en transmetre aquest coneixement, basant-se en una xarxa reduïda de fonts d'informació.

Al llarg del segle XXI les innovacions tecnològiques han tingut un gran impacte en la nostra societat i s'han començat a veure com una eina útil en la docència. A partir d'aquí sorgeix el concepte de professor en xarxa. El professor en xarxa és aquell que segueix el model TPAK.


L'aparició de la tecnologia en l'àmbit educatiu ha trastocat el rol docent basat en l'aula. El professor deixa de tenir el control sobre el coneixement (professor tradicional) i passa a tenir-hi influència (professor en xarxa). Estic d'acord amb en Santos Guerra: ser professor és complicat. No obstant, quan el professor perd el protagonisme en el procés d'ensenyament – aprenentatge el seu rol esdevé encara més complex. És més senzill transmetre uns continguts a uns alumnes passius i avaluar el resultat que no guiar la recerca de forma eficient d'aquests continguts a uns alumnes actius i avaluar el procés. 


En un entorn d'aprenentatge en xarxa el professor passa a tenir un rol ben diferent. S'encarrega de: guiar l'alumne en el seu propi aprenentatge, crear espais mitjançant els quals l'alumne pugui explorar, connectar i anar creant el seu propi coneixement, modelar el procés d'aprenentatge (ensenyar a aprendre), actuar com a filtre de la informació, curar el contingut (ser l'intermediari crític del coneixement), obrir camins cap a nous recursos (wikis, blogs, xarxes socials...) i donar sentit en la societat (Siemens, 2010). Amb aquest canvi de rol es pretén assolir una formació integral de l'alumne.

És realment necessari aquest canvi en el rol del professorat? Sí, és necessari un canvi en el rol del professorat lligat a un canvi en les finalitats del sistema educatiu. Segon Francesco Tonucci, la missió principal de l'escola ja no és ensenyar coses, Internet ho fa millor. L'escola ha de ser un lloc on s'aprengui a emprar correctament les TIC, on es transmeti un mètode de treball científica, on es fomenti el coneixement crític i on s'aprengui a treballar en equip.
El sistema educatiu actual és anacrònic. Els alumnes estan farts de memoritzar continguts que poden trobar fàcilment a la xarxa. El professor tradicional els avorreix i els desmotiva. En el meu cas, recordo les classes de música on ens feien memoritzar les característiques de diversos instruments musicals. Jo em preguntava: “Per què he de memoritzar coses que no m'agraden, no se'm donen bé i no els hi veig cap aplicació pràctica?




Els alumnes d'avui en dia necessiten un professor creatiu, capaç de motivar-los a aprendre i d'educar-los per a la vida. Ells ja tenen les habilitats tècniques necessàries per treballar amb les TIC. Només els hi fa falta un guia que els ensenyi a aprendre emprant aquestes eines. Partint d'aquí, el professor ideal seria el professor en xarxa. Ara bé, respon el sistema educatiu actual a les necessitats d'un model educatiu en xarxa? Des del meu punt de vista, diria que no i crec que, a nivell pràctic, seria complicat treballar en un entorn d'aprenentatge en xarxa (aules amb molts alumnes, currículum ple de continguts, temps de les classes reduït...). No obstant, està a les nostres mans buscar alternatives que motivin als alumnes i tinguin cabuda en el model educatiu actual.

2 comentaris:

  1. Crec que has trobat la paraula perfecta per a definir com hauria de ser el professorat del segle XXI, Neus: creatiu. Però, com també bé dius, no només creatiu amb les noves tecnologies, creatiu per a programar diferents activitats, a diferents espais i amb diferents materials -a veure si encara farem que els adolescents avorreixin les TIC...-. Se m'ocorren activitats plàtiques, activitats físiques, activitats escèniques, anàlisis de l'actualitat -actualitat científica, actualitat social, actualitat esportiva, etc.- a través dels mitjans de comunicació... Es poden fer tantes coses! I totes elles segur que ens les agrairan els alumnes i nosaltres ens sentirem més orgullosos de la nostra feina. Després vindrà l'opinió dels pares, que potser no ho veuran tan polit tot això; tenint en compte les opinions de pares que ha posat en Genaro a la seva entrada de blog d'aquesta setmana...

    ResponElimina
  2. Som de la teva opinió que canviar el sistema educatiu està en les nostres mans. Sempre ens queixem que si les lleis, que sí els currículums, que si el nombre d'alumnes etc. però crec que els que han fet possibles nous sistemes educatius han lluitat en contra de les lleis i han set capaços d'introduir noves dinàmiques educatives, un clar exemple Summerhill o reggio emilia que ha buscat la col·laboració de la societat per a dur a terme el seu projecte educatiu. Si el professor té passió, il·lusió, interès entre d'altres pot fer moltes coses a l'aula.

    ResponElimina