diumenge, 26 d’octubre del 2014

LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES I EL CURRÍCULUM

Les finalitats del sistema educatiu han d'anar dirigides al desenvolupament de totes aquelles competències de l'ésser humà necessàries per donar resposta als problemes que es trobi al llarg de la vida, entenent per competència la capacitat o habilitat de realitzar tasques o de fer front a situacions diverses de forma eficient en un context determinat. Segons en Zabala, les competències escolars han de comprendre l'àmbit social (participar en la transformació de la societat), interpersonal (relacionar-se, comunicar-se, cooperar i participar amb els altres), personal (exercir l'autonomia, la cooperació, la llibertat i la creativitat) i professional (exercir una tasca professional).

Llavors, com s'assoleixen aquestes competències? Per ser competent ens calen coneixements (saber) interrelacionats amb habilitats (saber fer) i actituds (ser). En primer lloc, el rol del professorat ha de canviar. En un model educatiu on els alumnes són passius i el professor és el transmissor del coneixement s'assoleixen coneixements (fets, conceptes i sistemes conceptuals) però l'adquisició d'habilitats i d'actituds, encara que no menys important, és limitada. En el meu cas, no recordo que mai ens haguessin dit a classe que havíem de ser creatius, participatius en la societat o cooperatius i, per tant, tampoc ens ensenyaven a ser-ho. Si volem uns alumnes competents en tots els àmbits, necessitem un model on els alumnes siguin actius i el professor ensenyi, ensenyi a fer i ensenyi a ser. Les habilitats i les actituds només es poden aprendre de forma activa: no aprendrem a ser creatius si no ens demanen realitzar activitats creatives i ens donen les eines adients, no aprendrem a ser cooperatius si no ens fan treballar en equip.... Aquí entra en joc la metodologia que haurà d'emprar el professor. Es tracta de buscar metodologies que vagin més enllà del llibre de text, com ara, treballs en grup, exposicions i l'ús de les TIC.

Anar més enllà del llibre de text? Sí, suposa un dilema pel professor. Ha de decidir entre el què i el com: seguir amb la metodologia tradicional i acabar el llibre o realitzar activitats alternatives emprant una metodologia nova (debats, exposicions o blogs) que motiva més als alumnes però no acabar el llibre. Normalment guanya el què: el llibre de text és el currículum i, per tant, s'han de donar tots els continguts del llibre ja que són els obligatoris segons la llei i, a més a més, són necessaris per passar als nivells superiors (sistema educatiu selectiu i propedèutic). Tots recordarem frases per part dels nostres professors com ara: “Hem d'acabar el llibre perquè sinó l'any que ve anireu perduts”, “Farem unes classes extres abans de selectivitat per acabar d'explicar el que ens ha quedat” o “A final de curs tindreu més deures perquè sinó no podrem acabar tot el temari. El professor és un esclau a les ordres del currículum i, per tant, del llibre de text.

Si volem aconseguir un sistema educatiu adient a les necessitats del segle XXI el primer pas és deslligar el professor del llibre de text.
Una foto publicada por Neus Riera Torres (@neusrieratorres) el

És possible deslligar el professor del llibre de text? Sí, perquè el llibre de text és una manera de concretar el currículum però no és l'única (hi ha escoles que treballen per projectes i compleixen el currículum). El currículum és un marc flexible i obert que s'ha de contextualitzar. El professor és l'encarregat d'adequar el currículum al context educatiu seleccionant allò que és rellevant, així com, la metodologia i les activitats més adients per ensenyar-ho agafant com a referència les competències bàsiques.


Imatge Creattive Commons de flickr. Podríem treballar
els continguts del currículum emprant una tablet en
comptes del llibre de text. La tablet permet realitzar
activitats més dinàmiques que motiven més als alumnes.


Està realment interessat el professor en deslligar-se del llibre de text? Molts professors es justifiquen dient que el currículum és molt llarg i només hi ha temps de fer les activitats del llibre i molts cops ni amb la metodologia més tradicional dóna temps d'acabar-lo. És cert que el currículum és llarg i està saturat de continguts però crec que no és raó suficient per no deslligar-se del llibre. Parlant en general, jo diria que el professor no està interessat en deslligar-se del llibre de text. És molt més còmode cenyir-se al llibre de text que no buscar recursos alternatius, noves metodologies i noves formes d'avaluar. 

1 comentari:

  1. Estic d'acord amb el que dius al darrer paràgraf. És veritat que hi ha molts professors que per comoditat no volen perdre el temps en buscar alternatives al llibre de text i es limiten a seguir-lo. I fins i tot alguns es pensen que són novedosos per escriure els apunts a la pissarra en lloc d'utilitzar un llibre, quan realment el que fan és el mateix. Crec que aquests són professors sense vocació o que, malauradament l'han perdut amb la seva experiències a les aules.

    Però també crec que hi ha professors motivats, amb moltes ganes de fer les classes d'una altra manera, amb idees innovadores, amb noves metodologies, ... que no poden dur a terme les seves aportacions per qüestions del centre educatiu o altres institucions.

    Les lleis educatives en canvi continu i les imposicions de completar un currículum que vol assolir massa coses fomenta el fet que els professors no puguin dur a terme segons quines metodologies i que degut a la frustració es vegin "obligats" a seguir només el llibre de text.

    ResponElimina