ÉS
L'HORA D'UN CANVI EDUCATIU
A
la primera classe d'aquest màster ens van dir que cada setmana
hauríem d'escriure una entrada en un blog,
pujar fotos fetes per nosaltres a l'instagram
i fer comentaris al twitter.
Vaig sortir ben sorpresa de classe i crec que a la majoria dels meus
companys els hi va passar el mateix. Ho vaig estar comentant amb
diversos amics que són mestres i tampoc ho entenien, els hi semblava
molt estrany i fins i tot poc útil. La major part de la societat té
encara una visió tradicional de l'educació. L'educació que ens han
transmès a nosaltres presentava caràcter selectiu i propedèutic.
Es tractava de saber per saber, d'anar memoritzant una sèrie de
conceptes poc pràctics que després s'avaluaven en una prova teòrica
i al cap d'un parell de setmanes ja no els recordàvem. Ens estaven
fent competents en aspectes que la major part de nosaltres no
empraríem per res en el futur. L'objectiu era anar seleccionant els
alumnes aptes per cursar posteriorment estudis universitaris.
Malauradament,
encara està bastant estès en la nostra societat aquest tipus de
sistema educatiu. Però, és realment democràtic aquest tipus de
sistema educatiu? Pot créixer i progressar una societat regida per
aquest model educatiu? Des del meu punt de vista diria que no perquè
en una societat democràtica l'ensenyament ha de ser per tothom,
independentment de les seves possibilitats professionals. Un model
selectiu i propedèutic fomenta les desigualtats socials.
A
partir d'aquí, se'ns planteja la necessitat d'un model d'ensenyament
nou que tingui com a finalitat la formació integral de les persones,
és a dir, una escola que formi en totes les capacitats dels éssers
humans per tal de poder donar resposta als problemes que ens
sorgeixin al llarg de la vida. Degut als continus canvis socials i a
la competitivitat econòmica entre els diferents països si volem
progressar necessitem una societat on els ciutadans estiguin formats
en tots els àmbits (professional però també social, personal...).
Com podem aconseguir arribar a una societat així? Doncs a partir
d'un model educatiu constructivista: un model basat en competències
on el professor guia l'aprenentatge però és el propi alumne qui el
va construint. És un model apte per a tothom perquè cadascú
construeix el seu propi aprenentatge a partir dels coneixements
previs que tenia. Dintre d'aquest model són molt emprades les eines
TIC com a recurs per ensenyar. Si volem aquest model educatiu ara és
l'hora; estem immersos en una revolució tecnològica i què millor
que emprar les eines tecnològiques com a font d'aprenentatge?
I parlant de les TIC no només és feina dels alumnes familiaritzar-se i aprendre amb aquesta metodologia; els futurs professors també ho hem de fer. Comencem!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada