Les
persones sempre han tingut un entramat de connexions socials i de
fonts bàsiques de les que aprenien, és a dir, un entorn personal
d'aprenentatge (PLE). Ara bé, aquest entramat ha anat canviant en funció
de les fonts de coneixement fiables de les que disposàvem.
Antigament tenia poca importància perquè era limitat i estàtic. No
obstant, l'arribada d'internet i les tecnologies de la Web 2.0
ens ha permès l'accés a una gran quantitat d'informació de manera
ràpida i senzilla. A més a més, podem filtrar-la, compartir-la,
debatre-la amb altres persones i crear-ne de nova. Tot això dóna
entitat i rellevància pròpia al nostre PLE, ja que ha permès que es multipliqui, es diversifiqui i es personalitzi de manera extraordinària. A partir d'aquí, podem redefinir un PLE com el conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que cada persona empra de forma assídua per aprendre (Adell i Castañeda, 2010, pàg. 23). Qualsevol PLE consta de 3 parts que estan interconnectades i emergeixen d'un nexe comú (nosaltres):
- Llegir / Accedir a la informació: inclou les fonts d'informació a les quals accedim (premsa digital, blogs, wikis...) i les experiències (lectura, revisió de titulars, visionat audiovisual...) i els mecanismes mitjançant els quals ens informam i extraiem informació en diferents formats (recerca, curiositat, iniciativa...).
- Fer / Reflexionar fent: inclou totes aquelles eines (Office, Paint, blogs...), mecanismes i actituds (reflexionar, reorganitzar, sintetitzar, comentar, analitzar, publicar...) que ens permeten reconstruir el coneixement a partir de la reflexió i la transformació de la informació obtinguda prèviament.
- Compartir: integra la xarxa personal d'aprenentatge (PLN), és a dir, les eines (Facebook, Twitter, blogs...), els mecanismes (assertivitat, debat, diàleg...), i les activitats (fòrums, compartir vídeos i imatges...) que ens permeten compartir, reflexionar, discutir i reconstruir coneixement i dubtes mitjançant la relació amb altres persones.
Malgrat
aquesta separació, no existeix cap eina exclusiva d'una única part.
La classificació depèn de l'ús concret que en fem nosaltres en un
moment donat. A
l'hora de realitzar el meu PLE, me'n he adonat que la majoria d'eines
s'inclouen en diverses parts. Per exemple, els blogs els he inclòs
en les tres parts ja que consulto blocs com a font d'informació,
publico entrades en un bloc personal i les comparteixo. En canvi, Twitter jo només l'he posat com a font de cerca (accés a multitud d'enllaços) i com a eina per compartir (retweets). No es significatiu per mi en quant a crear.
També
m'ha servit per veure que una mateixa eina em pot servir per oci i
per trobar informació i aprendre depenent del moment. Això és el
cas de Youtube on hi trobem des de vídeos musicals i obres de
teatre fins a vídeos explicatius i treballs acadèmics.
A
més a més, me'n he adonat que l'essència del PLE es troba en la
part de compartir ja que la vida d'un espai virtual l'aporta la
dinamització que es fa dels recursos, suports i eines de les quals
disposa. Si deixéssim de compartir informació, el PLE virtual
“moriria” ja que l'espai virtual no seria útil com a eina de cerca (informació
no actualitzada) ni tindria sentit reconstruir nous coneixements
(partint d'informació no actualitzada). Per tant, per mantenir
l'espai virtual i el PLE “viu” és imprescindible la participació activa
de diferents persones i la interacció entre elles.
Sens
dubte, el PLE virtual és molt més potent que el real però
considero que mai el PLE virtual ha de desplaçar al real sinó que
han de ser complementaris. Per tant, les xarxes social no han de
desplaçar mai les relacions personals sinó que les han de
complementar.
Quin sentit té quedar amb els amics per sopar i estar tots xatejant amb el mòbil? No tindria més sentit sopar a casa i xatejar des d'allí?
— Neus Riera (@riera_neus) enero 18, 2015
Aquí us presento el meu PLE virtual.
![]() |
Mapa conceptual de les eines que conformen el meu PLE virtual. Creació pròpia mitjançant Popplet.Totes les imatges que hi apareixen són Creative Commons i s'han extret de Flickr i de Google Imatges. |
La conclusió és la mateixa que a l'entrada anterior: l'expansió del PLE virtual és una altra prova de l'anacronisme del sistema educatiu actual i, per tant, és necessari un canvi en el procés educatiu. Cal canviar la finalitat, el rol del professor, els continguts curriculars, la metodologia i l'avaluació i començar a emprar el PLE dels nostres alumnes com a centre del procés educatiu per tal que l'aprenentatge sigui més significatiu.
L'objectiu de l'escola ja no és ensenyar a llegir i escriure #edubateMA ·#analfabetismesegleXXI #ensenyaraaprendre pic.twitter.com/PgrHR4r5UN
— Neus Riera (@riera_neus) enero 23, 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada