divendres, 21 de novembre del 2014

Serveixen per ensenyar les xarxes socials?

A la primera classe de processos i contextos educatius ens van demanar que ens obríssim un compte a twitter i un a l'instagram. Jo no havia emprat cap d'aquestes eines abans. Després d'acabar la primera classe no entenia res, m'esperava trobar la típica classe expositiva tradicional i em preguntava: per què em fan treballar amb això? Em serviran per alguna cosa quan treballi com a docent? El primer tweet que vaig fer mostra la visió que tenia de les xarxes socials.

Després de treballar dos mesos amb aquestes eines, la meva visió ha canviat completament.

Pel que fa a twitter, em semblava una xarxa social on els personatges famosos compartien les seves frases cèlebres i jo no tenia interès per cap personatge famós. No obstant, he descobert que té moltes altres utilitats i crec que, com a futurs docents, ens pot ajudar a millorar la nostra tasca.

En primer lloc, el professor constructivista ha de ser un professor en xarxa i crec que qualsevol professor en xarxa ha de tenir twitter. En segon lloc, hi he trobat infinites pàgines d'educació que m'han permès informar-me sobre els temes més rellevants i d'actualitat en l'àmbit educatiu. Per exemple, hi podem trobar idees per treballar les competències a l'aula, per treballar amb TICs (twitter hi té un doble paper perquè per sí mateix pot ser una eina d'ensenyament i, a més a més, ens proporciona informació sobre altres eines) i per educar amb valors entre moltes altres. A més a més, m'ha permès seguir a professionals de l'educació, conèixer i compartir experiències (blogs d'educació) i recursos educatius (cercadors digitals, aplicacions digitals, recursos per persones amb necessitats especials, etc.), ampliar els meus interessos educatius i, fins i tot, m'ha permès manifestar la meva opinió davant temes d'actualitat. En resum, twitter ens permet aprendre i ensenyar alhora.




Pel que fa a l'instagram, m'ha ajudat a clarificar de manera gràfica allò que el meu text expressava. A més a més, m'ha fet pensar i desenvolupar la creativitat per arribar a trobar una foto adient (no és tant senzill com sembla). Si a mi m'ha fet pensar potser seria una eina per fer pensar als alumnes no? I en comptes d'explicar-ho tot nosaltres, estaria bé fer-los pensar una mica (hem de formar per a la vida).



En el meu cas concret, quan parlava d'un procés competencial ho vaig exemplificar amb una fotografia d'un plat de magdalenes i crec que va quedar molt més clar que si hagués explicat la definició. En el cas del model TPAK, el vaig representar per la unió d'un llibre de text, un llibre de pedagogia i el meu portàtil, per tant, d'alguna manera vaig emprar metafòricament fotografies d'objectes.

I tot això, quines aplicacions pràctiques pot tenir a secundària? 


Doncs pel que fa a twitter, crec que els alumnes el podrien emprar com a cercador d'informació (jo també ho faig) ja que ens permet escriure paraules claus al cercador i ens surten tweets (amb enllaços a pàgines web) que contenen aquestes paraules. També trobo que pot ser útil per despertar l'esperit crític dels alumnes, ja que és una eina que permet compartir opinions i debatre amb multitud de persones.

Respecte l'instagram, des del meu punt de vista, una fotografia és un bon punt de partida per ensenyar i segurament motivarem més als alumnes si partim d'una imatge feta per ells mateixos, en comptes de partir d'una explicació teòrica. Per exemple, podríem demanar als alumnes que fessin alguna foto d'un paisatge d'Eivissa que els hi agradés i, a partir d'aquí, podríem treballar la descripció. És més motivador descriure fotografies significatives per nosaltres que no fotografies que no ens diuen res no?

Una foto publicada por Neus Riera Torres (@neusrieratorres) el

A més a més, ja vaig dir que l'avaluació ha de canviar i s'ha d'avaluar el progrés més que no el resultat. Què millor que les activitats emprant xarxes socials per avaluar el progrés? Sabem la data en què es fa la publicació i podem analitzar com evolucionen les publicacions de l'alumne a mesura que passa el temps i avaluar-ho.


Però els avantatges d'aquestes eines van més enllà, ja que podem portar als alumnes a aprendre fora i dins de l'aula. Com? Doncs, per exemple, a classe podem explicar els tipus de paraules que hi ha (adjectius, verbs, noms...) i demanar als alumnes que facin fotografies a exemples de cada tipus fora de l'aula.



En resum, tant twitter com instagram, ens serveixen per estar al dia sobre les últimes novetats d'educació i aprendre coses noves, així com, per ensenyar als nostres alumnes de forma més competencial fomentant la creativitat, l'esperit crític, la participació, la motivació i l'aprendre a aprendre.






1 comentari:

  1. Neus, a mi em va passar el mateix cas que tu, no tenia ni idea de com s'empraven aquestes xarxes i no tenia cap conte. Les preguntes inicials que et vares fer també varen sorgir pel meu cap, de què em servirà? Ha estat un procés complicat per la gran quantitat de feina que teníem, però així tot m'ha servit per obtenir majors recursos i eines per mostrar als meus “futurs alumnes” (espero). Almenys a mi m'ha servit per poder tenir un millor domini amb la xarxa, perquè som un poc lenta i no em sabia moure molt per la xarxa. És molt important que abans d'ensenyar, s'han de tenir unes bases perquè si no et poden demanar coses que ni tu mateix sap respondre i per aplicar aquests tipus de recursos dins l'aula és important sabre manejar-los. Jo no crec que dintre de la meva vida privada empri l'Instagram, però això no vol dir que no m'informi i intenti adaptar-lo a algunes dinàmiques. Són molt interessants les idees que planteges respecte a l'Instagram com la descripció a través d'imatge i més jo com a “futura professora” de llengua castellana és un aspecte del currículum que seria interessant relacionar-lo. Amb el que has comentat de l'avaluació, també estic d'acord que s'ha de canviar perquè el que nosaltres no ens agradava que ens fessin és important aprendre a partir del que hem viscut i adaptar-mhos al temps en el qual estem vivint ara i avaluar el procés de l'alumnat.

    ResponElimina