diumenge, 9 de novembre del 2014

COM S'AVALUEN LES COMPETÈNCIES?

La finalitat d'un sistema educatiu competencial és la formació integral de les persones, el professor ha de ser un guia i la metodologia emprada ha de permetre a l'alumne anar construint el seu coneixement. I l'avaluació? Tal i com diu la Neus Sanmartí (2010), una visió competencial de l'aprenentatge implica canviar què, com, quan i per què s'avalua. Cal passar d'una avaluació tradicional que és final i sumativa i només inclou l'heteroavaluació a una avaluació competencial que és continua i formativa i inclou l'heteroavaluació, la coavaluació i l'autoavaluació.

En què consisteix avaluar competències? En reconèixer la capacitat que un alumne ha adquirit per donar resposta a situacions, problemes o qüestions que intenten aproximar-se als problemes que es pot trobar al llarg de la vida. Per tant, qualsevol actuació avaluadora ha de partir de situacions-problemes complexos (successos, conflictes, textos científics o periodístics) que obliguin a l'alumne a intervenir per arribar a la resolució del problema o qüestió. A partir d'aquí, me'n adono que l'exposició de coneixements sobre un tema en una prova escrita i la resolució de problemes estereotipats no són útils per avaluar competències. Per exemple, el problemes de química on l'enunciat ens dóna dues variables i ens demanen la tercera no serveixen per avaluar competències perquè l'alumne simplement aplicarà de forma mecànica la fórmula per aïllar la tercera. No cal ser competent per resoldre'ls.



Quines són les finalitats d'aquesta avaluació? L'avaluació té dues finalitats: regular els aprenentatges (identificar dificultats en el procés d'ensenyament-aprenentatge i ajudar a l'alumne a trobar nous camins que li permetin solucionar-les i millorar el seu domini de les competències) i comprovar que s'ha après (Neus Sanmartí, 2010). Si volem ajudar a l'alumne a millorar no podem avaluar només la resposta que dóna davant la situació-problema. Cal anar més enllà i començar avaluant la capacitat de comprensió i d'anàlisi de la situació-problema, seguidament cal avaluar la capacitat de coneixement i de selecció de l'esquema d'actuació adequat i finalment podrem avaluar la resposta que dóna davant la situació-problema (comprovar que s'ha après).

Com s'avalua el grau d'adquisició d'una determinada competència? Les persones no són competents sinó que demostren en cada situació un major o menor grau de competència. En primer lloc, per cada competència específica (concreció d'una competència general) cal fixar uns indicadors d'assoliment d'aquesta. Aquests indicadors ens han de permetre saber el grau i la manera en què els alumnes aprenen els diferents components de la competència. A continuació, per avaluar l'aprenentatge d'una competència s'ha de crear una situació-problema que reflecteixi alhora la competència general i la competència especifica. Partint de la situació-problema cal plantejar activitats d'avaluació que ens donin informació sobre l'assoliment dels indicadors associats a aquesta activitat.

S'avaluen amb les mateixes activitats tots els components de les competències? No, la metodologia per aprendre'ls és diferent i, per tant, no es poden avaluar de la mateixa manera. Per avaluar fets podem partir de preguntes senzilles, per avaluar conceptes podem plantejar la resolució de problemes afegint informació no necessària o la definició de conceptes amb les seves pròpies paraules, per avaluar procediments s'han de buscar activitats obertes que permetin comprovar la funcionalitat que tenen els procediments pels alumnes i per avaluar actituds es tracta de situar a l'alumne davant situacions conflictives sense que sàpiga que l'estam avaluant (avaluació en excursions, quan treballa en grup, en debats...). Per exemple, si al típic problema de química li afegim informació extra a l'enunciat, aleshores l'alumne haurà de decidir quina informació li cal i quina no (la informació addicional despista), és a dir, haurà de ser competent.

Quins avantatges té l'avaluació per competències? L'avaluació per competències ha de ser el resultat de l'observació constant de les activitats que realitza l'alumne tant dins com fora de l'aula. Una avaluació constant crec que és una bona forma de motivar a l'alumnat a participar i a aprendre. Per avaluar de forma constant, en Jordi Adell ens recomana l'ús de portafolisTal i com diu José Luís Castillo, l'excel·lència apareix quan ens deslliguem del llibre de text i dels exàmens i comencem a emprar altres recursos que permetin l'avaluació per part dels alumnes (avaluació participativa). Un exemple d'avaluació més objectiva, justa, transparent (els criteris d'avaluació són públics) i participativa (l'alumne es pot autoavaluar) és l'ús de rúbriques per avaluar.





Per acabar, només dir que en una assignatura del màster ens van dir que l'avaluació del treball en grup que faríem seria el resultat de l'avaluació del professor, la nostra autoavaluació i l'avaluació de la resta de grups (coavaluació). Al principi no li trobava massa sentit però a mesura que vaig escrivint les entrades d'aquest blog ni començo a trobar. Partia d'una visió on el professor era l'únic que podia avaluar i ara me'n adono que també és útil l'autoavaluació i la coavaluació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada